Skip to main content
Skip table of contents

Audio is slecht

Als u tijdens een telefoongesprek een slechte audiokwaliteit ervaart en gebruikmaakt van een Yealink-toestel, kunt u verschillende stappen ondernemen om de oorzaak te achterhalen en mogelijk een oplossing te vinden. Mocht u problemen ondervinden met de Qaller App, raadpleeg dan dit artikel.

Om de oorzaak van de slechte audiokwaliteit te achterhalen, kunt u de volgende vragen overwegen:

  • Ervaren uw collega's dezelfde problemen met de audiokwaliteit? Raadpleeg in dat geval het hoofdstuk "Netwerkproblemen" hieronder.

  • Ervaart u slechte audio bij een specifiek nummer? Het is mogelijk dat de microfoon of luidspreker van het toestel van de andere partij slecht of defect is.

  • Ervaart u slechte audio bij meerdere specifieke nummers? In dat geval kunnen er problemen zijn bij een specifieke provider. Test dit door bijvoorbeeld uw eigen mobiele nummer en een mobiel nummer van een collega te bellen om te zien of het probleem aanhoudt.

  • Is het probleem gerelateerd aan het horen van de andere partij of het door hen gehoord worden?

    • Als u de andere partij slecht hoort, kan het aan de luidspreker van uw Yealink-toestel liggen.

    • Als de andere partij u slecht hoort, kan het aan de microfoon van uw Yealink-toestel liggen.

      • Test de luidspreker en microfoon door de hoorn en het snoer uit te wisselen met die van een collega of door uw telefoon op de luidspreker te zetten. Hierbij worden andere luidspreker en microfoon gebruikt voor de test. Nieuwe hoorns en telefoonsnoeren kunnen apart besteld worden. Neem hiervoor contact op met sales@accensys.nl.

Als bovenstaande niet werkt kunt u contact opnemen met onze supportdesk.

Netwerkproblemen

Als uw collega's op hetzelfde moment ook audio problemen ervaren, die als 'haperend' worden beschreven, kan dit vaak worden toegeschreven aan onvoldoende bandbreedte of vertraging ergens in de communicatieketen tussen uw toestel en de andere partij waarmee u belt.

Telefonie maakt gebruik van het Real-time Transport Protocol (RTP) voor de overdracht van audio. Dit protocol verdeelt het geluid in kleine pakketten en verzendt ze naar de andere partij. Als een van deze pakketten niet op tijd aankomt, wordt het verwijderd. Dit zorgt ervoor dat tijdens een gesprek de audio in real-time wordt overgebracht, waardoor u geen woorden hoort die enkele seconden geleden zijn gezegd, wat cruciaal is voor een vloeiende communicatie. Helaas kan dit er ook voor zorgen dat de pakketten die niet tijdig zijn overgebracht, wegvallen en leiden tot een hapering.

Het kan zijn dat alle bandbreedte van de internetlijn wordt verbruikt door een ander apparaat dat intensief aan het uploaden of downloaden is. Hierdoor worden de geluidspakketten vaak in een wachtrij geplaatst op de router voordat ze verder worden verstuurd. Hierdoor lopen de pakketten vertraging op en kunnen ze mogelijk niet op tijd aankomen, wat kan leiden tot het verlies van geluidspakketten. Kijk daarom eerst of er iemand in het netwerk actief is met uploaden of downloaden van een groot bestand.

Als wij uw internetverbinding verzorgen, kunnen we in de monitoring zien of er veel bandbreedte wordt verbruikt. We kunnen echter niet identificeren welk specifiek apparaat in het netwerk verantwoordelijk is voor dit verbruik. In veel gevallen leveren wij ook een aparte internetverbinding speciaal voor het telefonieverkeer om dergelijke problemen te voorkomen.

Neem daarom gerust contact op met onze supportdesk als wij uw internetverbinding verzorgen. Als uw netwerkbeheer wordt uitgevoerd door een andere partij, raden we aan hen als eerste te benaderen om te vragen of er problemen zijn met het netwerk. U kunt uw beheerder ook dit artikel doorsturen waarin meer technische details staan over de firewall instellingen voor de telefonie.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.