Skip to main content
Skip table of contents

Eenzijdige audio in gesprek

Als u de andere kant van het gesprek niet kunt horen of de andere kan u niet horen wordt dat ook wel “one-way audio” genoemd. U kunt de stappen in dit artikel volgen om de mogelijke oorzaak en oplossing te vinden.

  • Hebben uw andere collega’s ook last van dit probleem? Dan is de kans groot dat er een probleem zit in het netwerk. Ga door naar het onderstaande hoofdstuk “Netwerkproblemen”.

  • Heeft u geen audio bij een specifiek nummer? Het is mogelijk dat de microfoon of luidspreker van het toestel van de andere partij defect is.

  • Heeft u geen audio bij meerdere specifieke nummers? In dat geval kunnen er problemen zijn bij een specifieke provider. Test dit door bijvoorbeeld uw eigen mobiele nummer en een mobiel nummer van een collega te bellen om te zien of het probleem aanhoudt.

  • Heeft alleen u last van dit probleem? Test dan de luidspreker en microfoon door de hoorn en het snoer uit te wisselen met die van een collega of door uw telefoon op de luidspreker te zetten. Hierbij worden andere luidspreker en microfoon gebruikt voor de test. Nieuwe hoorns en telefoonsnoeren kunnen apart besteld worden. Neem hiervoor contact op met sales@accensys.nl.

Als bovenstaande niet werkt kunt u contact opnemen met onze supportdesk.

Netwerkproblemen

Als uw collega's ook one-way audio problemen ervaren, kan dit vaak worden toegeschreven aan een verkeerde netwerk instelling ergens in de communicatieketen tussen uw toestel en de andere partij waarmee u belt.

Telefonie maakt gebruik van het Real-time Transport Protocol (RTP) voor de overdracht van audio en het Session Initiation Protocol (SIP). Het SIP-protocol wordt gebruikt voor de registratie van uw toestel met de centrale en het opzetten van nieuwe gesprekken. Het RTP-protocol verstuurd het geluid in kleine pakketten naar de andere partij. Als u problemen ondervindt met one-way audio (of geen audio) en u ziet dat er wel een gesprek is gestart, kan dat betekenen dat het SIP-protocol wel toegang heeft tussen het toestel en de centrale, maar dat het RTP-protocol geen toegang heeft om de audio pakketten correct af te leveren.

Als wij verantwoordelijk zijn voor uw netwerkbeheer en/of uw internetverbinding leveren, neem dan contact op met onze supportdesk. Als uw netwerk wordt beheerd door een andere dienstverlener, meld dit probleem dan bij de desbetreffende partij. U kunt deze partij dit artikel doorsturen waarin meer technische informatie staat over welk verkeer er toegelaten moet worden.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.