Belplan-actie: Webhook
De webhook-actie is een geavanceerde optie. We adviseren u om eerst contact op te nemen met uw applicatiebeheerder om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn binnen uw applicatie. De rest van deze handleiding is meer gericht op de applicatiebeheerder.
Webhook toevoegen
In het onderstaande voorbeeld wordt een Webhook toegevoegd die data verstuurt via een POST-methode naar https://helpdesk.accensys.nl/webhook. De ontvangen data wordt opgeslagen in een variabele genaamd 'helpdesk_resp'. Deze variabele kan vervolgens worden gebruikt in een voorwaarde-actie.
Wanneer een beller nu bij deze webhook uitkomt, wordt er een POST-verzoek verzonden naar de opgegeven URL. De onderstaande data wordt in json-formaat verstuurd in het POST-verzoek:
com_id: Bedrijfs-ID
dp_id: Nummerplan-ID
dp_in_number: Intern nummer belplan
dp_ex_number: Extern nummer belplan
callee_number: Nummer van degene die gebeld wordt (callee)
caller_number: Nummer van de beller (caller) of het SIP-account
uuid: Oproep uuid (ID van een oproep in het telefonie-platform)
phonebook_caller_name: Naam van de beller in het telefoonboek
event_time: Tijdstempel van de gebeurtenis (unix timestamp)
call_start_time: Tijdstempel van het begin van het gesprek (moment waarop het gesprek het belplan binnenkomt in unix timestamp)
rta_call_id: RTA-oproep-ID (oproep-ID in RTA-stijl, dit zal op termijn niet gehandhaafd blijven)
sip_call_id: SIP Call ID (SIP-signalering oproep-ID)
Hieronder een voorbeeld van het json POST verzoek naar https://helpdesk.accensys.nl/webhook.
{
"com_id":"42f30becd4ea93edd284e059427b5ee0",
"dp_id":"42f30becd4ea93edd284e059427cf1f7",
"dp_in_number":"1003",
"dp_ex_number":"31102380095",
"callee_number":"31102380095",
"caller_number":"31152026057",
"uuid":"b587f4ee-718d-11ed-88ee-b97829e8fee4",
"phonebook_caller_name":"",
"event_time":"1669908899250",
"call_start_time":"1669908896814",
"rta_call_id":"8a5d5db451e9-6bd98ab0066f",
"sip_call_id":"lsjuf8l09juq1i0a9vai"
}
Hoe langer de time-out is ingesteld, des te sneller zal het gesprek naar de volgende actie in het belplan gaan als er geen respons is van de server.
Voorbeeld van gebruik
Wanneer het POST-verzoek is verzonden naar de applicatie en het antwoord van de applicatie is opgeslagen in de variabele van de webhook, kan er met behulp van de voorwaarde-app een specifieke belplanactie worden uitgevoerd.
In dit voorbeeld gebruiken we de variabele met de naam 'helpdesk_resp', waarvan de waarde overeenkomt met het antwoord van de applicatie.
Doorschakelen naar administratie
In dit voorbeeld wordt het nummer door de applicatie herkend, en als de beller een achterstallige factuur heeft (de waarde van de 'helpdesk_resp'-variabele is 'openstaande_factuur'), wordt de beller eerst doorverbonden met de administratieafdeling om dit af te handelen. Als de beller niet wordt herkend of geen openstaande factuur heeft, gaat de belgroep met daarin Connie over.